Çinliler dünyayı fethediyor: Otomobil ihracatı rekor kırıyor

Çin Otomotiv Endüstrisi: İhracat Patlaması Karşısında İthalat Düşüyor

Çin’in otomotiv endüstrisi, son zamanlarda güçlü bir ihracat patlaması yaşıyor. 2025’in ilk beş ayında, geçen yıla kıyasla %16’lık bir büyüme ile 2,83 milyon araç ihracat edildi. Sadece mayıs ayında ise %20’lik bir artışla 682.000 araç ihraç edildi.

Ancak, aynı dönemde ülke rekor düşük ithalat rakamlarıyla karşı karşıya. Mayıs ayında %25 ve yıl başından bu yana %33 düşüş yaşandı. Bu durum, Çin’in otomotiv endüstrisinin tek yönlü bir caddeye dönüştüğünü gösteriyor: Dışarıya açık bir ihracat rotası, içeriye kapalı bir kapı.

Elektrikli otomobiller ve plug-in hibrit araçlarını içeren NEV’ler (yeni enerji araçları), Çin’in ihracatındaki büyük payı temsil ediyor. Sadece mayıs ayında, 296.000 adet NEV ihraç edildi ve bu, %43’lük etkileyici bir büyümeyi gösteriyor. Çin’in elektrikli araçları için önemli pazarlar arasında Brezilya, Belçika, Filipinler, Birleşik Krallık, Meksika ve Avustralya bulunuyor. Tüm bu pazarlarda, özellikle BYD liderliğindeki Çinli üreticiler, çift haneli büyüme oranlarına ulaştı.

Ancak, Çin’e yapılan otomobil ithalatındaki düşüş dikkat çekici. Mayıs ayında sadece 47.000 araç ithal edilirken, yıl başından itibaren toplam 180.000 araç ithal edildi. Bu durum, ihracatın ithalatı 16 kat aştığını gösteriyor! En büyük kayıplar Amerikan üreticileri yaşıyor; çünkü ABD’den yapılan otomobil ithalatı %68’lik bir düşüşle mayıs ayında ve %48’lik bir düşüşle yılın ilk beş ayında gerçekleşti. Çin ile ABD arasındaki tarife artışları geçici olarak 90 gün askıya alınsa da, Çin’deki mevcut vergiler hala belirgin bir şekilde yüksek: motor hacmi 2.5 litreden büyük araçlar için %25 ve diğer araçlar için %15.

Ancak, sorunlar karşılıklı. Amerika Birleşik Devletleri, ulusal güvenliği gerekçe göstererek Çin araçlarının ithalatını yasaklayan düzenlemeleri sıkılaştırarak ticaret söylemini daha da güçlendirdi. Bu yeni düzenleme, özellikle Çin ve diğer “endişe duyulan ülkelerden” gelen bağlantılı araçlardaki yazılımı hedef alıyor.

Çin, Japonya, Almanya ve Slovakya’dan en fazla araç ithal ederken, ihracattaki büyüme hızı ithalattan oldukça farklı. Yabancı markalar, rekabetçi fiyatlar ve ileri teknoloji sunarak Çin pazarında varlıklarını sürdürmeye çalışırken, Çinli markalar küresel sahnede genişlemeye devam ediyor.

Related Posts

Altının kilogram fiyatı 40 bin lira birden düştü

Borsa İstanbul Kıymetli Madenler ve Kıymetli Taşlar Piyasası’nda (KMKTP) altın fiyatlarında dikkat çeken bir düşüş yaşandı. Standart altının kilogram fiyatı, gün içinde en düşük 4 milyon 240 bin lira, en yüksek ise 4 milyon 252 bin lira seviyelerini …

Dul yetim aylığı 58 bin 597 liraya çıkacak

TÜİK’in ilk altı aylık enflasyon verisini yayımlayıp iktidarın zamlı emekli maaşlarını resmen duyurmasının ardından gözler dul yetim aylığı hesaplamalarına çevrilmişti. Temmuz ayı itibariyle emeklilerle birlikte zamlı maaşlarını alacak dul yetim …

Trump yatırımcıları korkuttu! Dünya altının peşine düştü

ABD Başkanı Donald Trump’ın tarifeleriyle küresel piyasalardaki endişe ve belirsizlik arttı. Yatırımcılar fiziksel altın destekli borsa yatırım fonlarına (ETF) akın etti. Dünya Altın Konseyi’ne göre, yılın ilk yarısında bu fonlara 38 milyar dolarlık giriş oldu.

Motorin zammı tabelaya yansıdı: Fiyatlar cep yaktı

Temmuz ayının başında Yİ-ÜFE oranına bağlı olarak yapılan ÖTV artışı sonrası akaryakıt fiyatları sert şekilde yükseldi. Motorinin litre fiyatına 1 lira 20 kuruş zam yapıldı. Peki 9 Temmuz 2025 benzin, motorin (mazot) fiyatları ne kadar, Benzinin litre fiyatı ve motorin litre fiyatı kaç TL? Motorine ne kadar zam geldi? İşte 9 Temmuz 2025 güncel akaryakıt fiyat listesi…

Tayvan döviz rezervleri rekor kırdı

Tayvan’ın Haziran ayı döviz rezervleri, bir önceki ayki 592,95 milyar dolardan yükselerek 598,43 milyar dolarla rekor kırdı. Tayvan Merkez Bankası tarafından açıklanan verilere göre bu artışta döviz rezervlerinin getirisinden elde edilen kazançlar ve …

Türkiye’nin en köklü tersanesi icradan satılıyor. Fiyatı belli oldu

Türkiye’nin gemi inşa sektörünün öncülerinden Deniz Endüstri A.Ş.’ye ait Çiçek Tersanesi, mali zorlukların ardından icra yoluyla satışa çıkıyor. 1971’de Gemi Mühendisi Celal Çiçek tarafından kurulan ve Türkiye’nin ilk çıkarma gemisini üreten …